In de media en in de politiek wordt vaak gesproken over het ‘woud aan keurmerken’ waarin de consument dreigt te verdwalen. En eerlijk is eerlijk, het lijkt soms wel wat te veel van het goede. Aan de andere kant, keurmerken zijn er niet voor niets, ze helpen de consument om keuzes te maken bij wat je koopt. Want je kunt als consument nu eenmaal niet alles zelf uitzoeken. Het probleem zit er onder andere in dat niet duidelijk is of een keurmerk wel betrouwbaar is, of alleen een marketing truc van bedrijven. Vaak blijkt het te gaan om ‘gewone’ handelsmerken of logo’s.
In opdracht van het ministerie van EZ gaat Milieu Centraal duidelijkheid scheppen in het woud aan (keur)merken en het kaf van het koren proberen te scheiden. Het gaat hierbij om (keur)merken op eten en drinken met een duurzaamheidsclaim. Milieu Centraal gaat hierbij in beeld brengen wat keurmerken zijn en wat handelsmerken of logo’s, en hoe betrouwbaar de keurmerken zijn. Het Erkend Streekproduct is een van de keurmerken die tegen het licht worden gehouden.
De resultaten worden in september verwacht. Voor wie zo lang niet kan wachten hebben we op de site van het Streekproductenloket al het een en ander op een rijtje gezet over streekproducten.