Stichting Groene Hart, kloppend hart mag zich sinds afgelopen zaterdag licentiehouder van het landelijke keurmerk ‘Erkend Streekproduct’ noemen. Jan Kooijman, voorzitter van Groene Hart, kloppend hart, ontving zaterdag 7 juli op de streekmarkt in Woerden de licentie uit handen van René de Bruin, secretaris van stichting Streekeigen Producten Nederland. Als licentiehouder heeft Groene Hart, kloppend hart nu het recht om het SPN keurmerk ‘Erkend Streekproduct’ toe te kennen aan producten uit het Groene Hart.
Jan Kooijman bevestigt dat het keurmerk nu in goede handen is: “Al jaren promoten wij het plattelandstoerisme in het Groene Hart. De laatste jaren ook meer en meer via het onder de aandacht brengen bij een groot publiek en het ontwikkelen van de streekproducten uit het Groene Hart. Als stichting hebben we alle belang bij het waarborgen van de kwaliteit van het “Groene Hart Streekproduct” en met de SPN-erkenning is men er zeker van dat het product aan alle daaraan gestelde eisen voldoet. Een grote stap voorwaarts, dus.”
René de Bruin vult aan: “Aan het keurmerk zijn eisen verbonden wat betreft de herkomst van de grondstoffen, de verwerking in de streek en duurzaamheid. We vinden het belangrijk dat de producenten zich ook inzetten voor het behoud van natuur en landschap in de streek. De controle op naleving van die afspraken is nu goed vastgelegd tussen SPN en Stichting Groene Hart, kloppend hart als licentiehouder .”
Dat de uitreiking van deze licentie plaatsvond op de streekmarkt in Woerden is niet toevallig. Ariën Smorenburg, standhouder op Streekmarkt Woerden en producent van erkende streekproducten als appels, peren en kersen, ontving symbolisch het eerste certificaat uit handen Jan Kooijman: “Met deze SPN-erkenning weet de consument zeker dat het product ambachtelijk is gemaakt in het gebied, van grondstoffen uit de streek en door betrokken ondernemers die ook hun steentje bijdragen aan het behoud van het landschap.” Smorenburg voegt daar ter geruststelling aan toe: “met het kopen van Groene Hart Streekproducten, herkenbaar aan het logo en aan de SPN-erkenning, kopen consumenten, meer smaak voor minder geld.”