Een deskundige vakjury heeft woensdag 2 oktober in Avifauna de ganzenworst van Wildvleesch gekozen tot het lekkerste Groene Hart streekproduct van 2013. De saliekaas van kaasboerderij Booij ontving de aanmoedigingsprijs, ’t Groentje, als veelbelovend, nieuw Groene Hart streekproduct.
Aan de door stichting Groene Hart, kloppend hart georganiseerde verkiezingen deden zestien producenten mee variërend van boer tot jager, van destilleerder tot chef-kok, met in totaal twintig producten. De vakjury, bestaande uit Rutger van den Bout, unitmanager Vers Hoogvliet; Peter Weissenburger, chef-kok Avifauna; Wilfred Simons, culinair journalist Leidsch Dagblad; en Felix Wilbrink, culinair journalist Telegraaf kreeg dit jaar zeker niet alleen kaas en zuivelproducten te proeven. Opvallend was het grote aantal producenten dat een gerecht met ganzenvlees heeft ingezonden. Maar ook piccalilly, boomgaardjam, kaasstroopwafels, pruimenport, calvados, en zalmpaté werden aan de culinair deskundigen voorgelegd. De jury roemde de hoge kwaliteit van de ingezonden producten en het steeds uitgebreidere assortiment aan streekproducten.
Ambachtelijk en streekeigen
Peter Weissenburger, hoofd jury en chef-kok van Avifauna over de ganzenworst: “Deze worst heeft een goede structuur en is, door gebruik van kinnebak (varkensvet), rijk van smaak. Daarnaast voldoet het verhaal en het product van het jonge Rotterdamse bedrijf Wildvleesch aan alle criteria: ambachtelijk en streekeigen. Het is gewoon een ontzettend goede worst.” Marijke Booij van kaasboerderij Booij uit Streefkerk, grijpt met haar winnende kaas terug op receptuur van haar oma. “De ronde kaas met een groot salieblad erop is een lekkere kaas, zacht, en rijk aan smaak die in de mond goed tot ontwikkeling komt,” zo meldt het juryrapport.
Paul van den Hoven, de man achter Wildvleesch, is een gepassioneerd worsten- en vleesmaker. Hij maakt zijn verse, gerookte en gedroogde worsten op ambachtelijke wijze en is altijd op zoek naar mooie producten. En zeker niet vies van een experiment. Zoals de ganzenworst eigenlijk begon: een gezamenlijke zoektocht naar lokaal wild met de jagers van Hollands Wild. Paul wil de wilde gans uit het Groene Hart op kaart en dis brengen. “Met de consumptie van gans wordt de schade voor boeren verminderd, hoeven jagers geoogst wild niet te vernietigen en wordt eerlijk dierlijk eiwit in de voedselketen gebracht.”
Marktwagen en schap
De verkiezing van het Groene Hart streekproduct wordt ieder jaar georganiseerd om te zorgen dat producenten van streekproducten uit het Groene Hart worden uitgedaagd steeds met nieuwe en kwalitatief nog betere streekproducten komen. Martijn Plomp, organisator verkiezingen: “We merken dat de vraag naar streekproducten blijft toenemen, de consument vraagt naar eerlijke en ambachtelijke producten. Om aan die vraag te voldoen is er al enkele jaren de Groene Hart coöperatie die aan winkels en restaurants Groene Hart streekproducten levert, de Groene Hart marktwagen voor verkoop aan consumenten en sinds kort ook een Groene Hart schap vol met heerlijkheden uit het Groene Hart dat in supermarkten wordt geplaatst. www.groenehartkloppendhart.nl