MEESTER-AFFINEURS BV is een jong bedrijf dat zich toelegt op het op eigen receptuur (laten) produceren, het affineren en het rijpen van rauwmelkse kazen en aanverwante producten. Hiertoe werkt MEESTER-AFFINEURS BV nauw samen met veehouders en ambachtelijke kaasmakers in de Gelderse Vallei. Middels een speciaal concept en bijzondere receptuur worden kazen met natuurkorst gemaakt die uniek zijn op de Nederlandse markt. MEESTER-AFFINEURS BV heeft zich bij de stichting Streekeigen Producten Nederland (SPN) aangesloten middels de certificering van haar ‘Geaffineerde kaas en grasboter uit de Gelderse Vallei’ met het keurmerk Erkend Streekproduct.
Het door MEESTER-AFFINEURS BV ontwikkelde concept is uniek op de Nederlandse markt. Van 4 veehouders in het Binnenveld, het zuidelijkste deel van de Gelderse Vallei tussen Wageningen, Rhenen, Veenendaal en Ede, wordt de melk apart opgehaald en met toevoeging van speciale micro-organismen tot kaas verwerkt. De kaas heeft een kenmerkende natuurkorst en wordt niet geplastificeerd. Op dit moment bestaat het assortiment uit kaas van Blaarkop koeien (bio), kaas van Montbéliarde koeien, Veluwse melkschapen en Saanen geit (bio). Gedurende het graasseizoen wordt er ook boter en 35+ kaas gemaakt. De kaas rijpt in de centrale rijpingskamer op Boerderij De Hooilanden in Bennekom. In samenwerking met bakkerij Mekking, eveneens uit Bennekom, worden aanvullend nog speciale spelt-kaasstengels (‘vlegels’) gemaakt. De afgelopen maanden zijn de producten uitvoerig getest op streekmarkten en evenementen in het kader van Ede Hoofdstad van de Smaak. De reacties zijn overwegend positief. Inmiddels is begonnen met een voorzichtige marktintroductie.
Op 4 december ontving Hans Boot, directeur en initiatiefnemer van MEESTER-AFFINEURS BV het certificaat Erkende Streekproduct uit handen van René de Bruin van SPN. De Bruin roemde de innovativiteit en slagkracht van dit nog jonge bedrijf. “In minder dan een jaar tijd is een regionale keten opgezet, een uniek product ontwikkeld en op de markt gebracht. Gezien de eerste reacties op het product heeft dit alles in zich om uit te groeien tot een groot succes.”