Onderdeel van de landelijke Week van de Smaak
De Week van de Smaak is een campagne die haar hoogtepunt bereikt in de laatste week van september. Door het hele land worden honderden activiteiten georganiseerd, variërend van proeverijen, workshops, rondleidingen en excursies tot speciale menu´s in restaurants en zorginstellingen. Het doel is om ambachtelijke, streekeigen en duurzame producten onder de aandacht te brengen van grote groepen consumenten. Vers en seizoen krijgen daarbij extra aandacht. Jong en oud worden geïnformeerd over de achtergronden van hun voedsel en de mogelijkheden voor een gezond, duurzaam leefpatroon.
De campagne De Smaak van het Landschap is opgezet als een onderdeel van de Week van de Smaak 2010. Hiermee wordt speciale aandacht gevraagd voor de relatie tussen het streekeigen cultuurlandschap en de producten die er worden voortgebracht. Het centrale idee is om smaakbeleving en landschapsbeleving met elkaar te verbinden. Via arrangementen, rondleidingen en proeverijen worden burgers op een toegankelijke manier voorgelicht over het landschap en de producten die er worden geproduceerd. Het centrale thema van de Week van de Smaak 2010 was ´smaakfruit´. Dat betekent dat de focus lag op de (historische) relatie tussen het landschap en de fruitteelt, en natuurlijk de onmisbare rol van de honingbij. Vandaar de keuze voor het Rivierengebied[1].
De Smaak van het Landschap is een project van SPN in samenwerking met partners van de Week van de Smaak en organisaties die zijn aangesloten bij het Landschapsmanifest. Activiteiten worden georganiseerd in samenwerking met producenten uit de streek en met medewerkers en vrijwilligers van landschapsorganisaties. De activiteiten worden waar mogelijk gekoppeld aan bestaande recreatieve (streekproducten) routes, waar nodig worden extra routes opgezet of bestaande routes met elkaar verbonden.
In het bijgevoegde draaiboek staan handige tips staan handige tips voor activiteiten en arrangementen in het kader van “De Smaak van het Landschap”.
In 2011 werd deze campagne vervolgd en werd er speciale aandacht besteed aan de Streekproductenroutes. Deze zijn gepubliceerd op de website van de Week van de Smaak.
Partners
De onderstaande partners hebben een bijdrage geleverd aan het succes van De Smaak van het Landschap:
- St. Streekeigen Producten Nederland – projecteigenaar, mede initiatiefnemer Week van de Smaak
- Koninklijke Nederlandse Heide Maatschappij – financier
- Stichting Landschapsbeheer Gelderland – mede organisatie, communicatie
- Provincie Gelderland, Bureau Rivierengebied – ondersteuning communicatie
- Week van de Smaak – communicatie
- Landschapsmanifest – communicatie
- Streekwijzer – projectuitvoering
- Beleef de Bommelerwaard / Agrarische Natuurvereniging Capreton
- Vereniging BetuwsBest Streekproducten
- Federatie Particulier Grondbezit
Contact: René de Bruin rdbruin@streekwijzer.nl 0317 420224 / 06 51286088
Kijk ook voor informatie: http://smaakvhlandschap.blogspot.com
IS MEDE MOGELIJK GEMAAKT
MET FINANCIERING DOOR:
Europees Landbouwfonds voor
Plattelandsontwikkeling:
Europa investeert in zijn platteland.
[1] Het Rivierengebied is een pilot regio. Als de campagne De Smaak van het Landschap succesvol is, zal het de komende jaren ook in andere regio´s uitgevoerd worden.