De aandacht voor duurzaamheid bij ondernemers in de horeca groeit. Dit blijkt uit de resultaten van de Duurzaameter 2016, een onderzoek onder horecaondernemers over duurzaamheid. Ruim 80% van de horecaprofessionals geeft aan het afgelopen jaar meer gedaan te hebben aan verduurzaming dan voorheen. Een kwart vindt de duurzame relatie tussen boer en horeca de belangrijkste trend. Opvallend is ook de grote bekendheid van het Erkend Streekproduct.
Relevante duurzaamheidsissues
Bedrijven die met verduurzaming bezig zijn, hebben niet alleen het ‘laaghangend fruit’ in beeld, zoals het terugdringen van voedselverspilling of zuinig zijn met water. Ook onderwerpen als dierenwelzijn, biodiversiteit (regenwoud en oude rassen) en transport zijn belangrijk. Voedselverspilling is voor velen een punt van aandacht, evenals het kiezen voor producten uit de eigen streek. Bij 4 op de 5 bedrijven staan vegetarische gerechten op de kaart.
Top drie trends
De boer staat er goed op bij de horeca; bijna een kwart van de ondernemers (24%) vindt de directe link tussen boer en horeca de belangrijkste trend. Gevolgd door het koken zonder additieven (17%) en de inzet van diervriendelijker vlees (15%). Minder vlees, meer groenten en de opkomst van peulvruchten zijn nauwelijks als trend te beschouwen, vindt respectievelijk 10%, 8% en 2% van de horecaprofessionals. Opmerkelijk is de grote bekendheid van keurmerken. Na Fair Trade, Bio/ Eko en Beter Leven komt het Erkend Streekproduct met 83% op de 4e plaats qua bekendheid.
Verduurzaming versnellen
Er is een aantal ‘procesversnellers’ van verduurzaming volgens de ondervraagden: meer aandacht in het horecaonderwijs en meer kennis over het onderwerp komen op de eerste en tweede plaats. Als derde een beter aanbod bij de groothandels. Lagere prijzen en de actieve vraag van de gast eindigen in de middenmoot van factoren om de verduurzaming te versterken. Het minst verwachten de respondenten van ambassadeurs zoals sterrenchefs.
Niet alleen voor sterrenrestaurants
Duurzaam denken en doen is zeker niet het exclusieve domein van de duurdere horeca. Elk bedrijf kan er invulling aan geven, is de overheersende mening (91%) van horecaondernemers.
Over de Duurzaameter 2016
De Duurzaameter is een onderzoek van TrueTasteVentures in samenwerking met de Horecava. Het onderzoek is uitgevoerd onder 500 horecaondernemers. TrueTasteVentures heeft de groep vragen voorgelegd over hun kennis, hun houding en hun eigen handelen. Daarnaast is gevraagd naar trends in de sector. De Duurzaameter 2016 is te downloaden op www.truetasteventures.nl. Bedrjjven die willen weten hoe ze scoren op verschillende duurzaamheidsaspecten kunnen door TrueTasteVentures een scan uit laten voeren.