17 november 2025
Op 11 november kwamen we met een grote groep bestemmingsmarketeers, ondernemers, beleidsmakers en kennispartners uit heel Nederland bijeen voor een Inspiratiesessie Agrotoerisme. Het NBTC (Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen) was de organisator van de dag. De locatie het inspirerende duurzame melkveebedrijf van Boer Bart in Rotstergaast (Fr). En we gingen naar huis met nieuwe inzichten en praktijkvoorbeelden over hoe streekproducten bijdragen aan een aantrekkelijke en toekomstbestendige regio. Opvallend veel organisaties en initiatieven zijn bezig met de verbinding tussen streekproducten en streekidentiteit. Ze nemen hiervoor de bodem, het landschap en lokale cultuur en netwerken als uitgangspunt. Conclusie van de dag is dat streekproducten kleur geven aan een bestemming. Streekproducten maken het platteland beleefbaar, versterken de lokale identiteit en zorgen voor meer waardering van ons landschap en onze boeren.
Cultuurverandering
Streekeigen producten zijn uitingen van de DNA van de streek, aldus René de Bruin, secretaris van SPN. De voedselproductie is van oudsher een samenspel van de bodem, het landschap, de cultuur en de afstand tot de stad (de markt). Tegelijkertijd heeft de voedselproductie zelf ook het landschap gevormd. Deze relatie is een prachtig vertrekpunt voor het vertellen van de mooie verhalen rondom voedsel en voedselproductie. Deze zijn voor iedere streek uniek. Het biedt kansen om inwoners te verbinden met het lokale product en om producenten, consumenten en ondernemers in de recreatiesector met elkaar te verbinden. Om dit daadwerkelijk tot een succes te maken is een cultuurverandering in het denken over voedsel en agrarische productie nodig. Geen eenheidsworst, maar authenticiteit, transparantie en betrokkenheid. Streek(keur-)merken kunnen hierbij helpen om het echte verhaal te vertellen en het kaf van het koren te scheiden en te voorkomen dat streekaanduidingen worden gebruikt voor slimme marketing.
Een uitgebreider verslag van deze dag is te vinden via https://lnkd.in/eA_Er_3S

