Streekproducten vallen in de smaak bij gemeenten en andere (locale) overheden. De Week van de Smaak blijkt wederom een goed platform om organisaties en overheden enthousiast te maken voor het gebruik van eerlijke en duurzame voeding in de catering. De campagne ‘broodje van de streek’ bleek hiervoor een goede impuls, en werd vervolgens door flink wat gemeenten en organisaties over genomen en naar eigen inzichten ingevuld.
Het ‘broodje van de streek’ is een initiatief van SPN (Stichting Streekeigen Producten Nederland) en bedoeld om gemeenten en andere regionale overheden te stimuleren om streekproducten te gebruiken in de bedrijfsrestaurants. Het idee om met producten uit de eigen gemeente te werken spreekt erg aan, bij wijze van goed voorbeeld van eten uit eigen streek, om een steuntje in de rug te geven van producenten, maar ook omdat het de binding met waar je eten vandaan komt versterkt. Naast broodjes (met beleg) uit eigen streek, kan een lunch bijvoorbeeld ook bestaan uit fruit en zuivel, soep of , passend bij het thema van de Week van de Smaak, uit een aardappelgerecht. De gemeenteNoordoostpolder serveert deze week bijvoorbeeld een maaltijd met Niek’s Witte, de aardappels van Helden van de Smaak Niek en Michiel Vos.
Veel deelnemende gemeenten zijn er deze Week van de Smaak verder in Gelderland, met onder meer het Provinciehuis, en de gemeenten Apeldoorn, Barneveld, Ede, Elspeet, Ermelo, Harderwijk, Nijmegen, Voorst en Zutphen. In Noord-Brabant doen 18 gemeenten mee met het project ‘Biologisch, óok op het werk’ van de Provincie Noord-Brabant en Bionext. Van de landelijke overheid doet in ieder geval het ministerie van financiën mee met een duurzame lunch verzorgd door Willem&Drees.